יום שני, 7 ביוני 2010

את כצל'ה אי אפשר לבלבל בעובדות







לאחר הבחירות האחרונות, פניתי בשם 11 ארגוני זכויות אדם ליו"ר הכנסת בניסיון להסדיר באופן רשמי את טיפולה של "הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים" גם בנושא הפליטים. משהגיעה תשובתו השלילית של יו"ר הכנסת, פניתי ליו"ר הוועדה החדש, ח"כ יעקב כץ, העונה לשם החביב והבלתי מזיק "כצל'ה".




סיפרתי לכצל'ה כיצד הוועדה שהתמנה לראשה עסקה במשך כל השנים לא רק בנושא מהגרי העבודה אלא גם בנושא הפליטים והבעתי תקוותי שגם בראשותו תמצא הוועדה לנכון לדון גם בנושא חשוב זה. כצל'ה ענה שאמנם נושא העובדים הזרים חדש לו, אך ככל שהוא מתעמק בחומר הוא מבין עד כמה סבוכות הבעיות וכפי שנראה לו עתה, הוועדה תהיה עמוסה בדיונים אודות עובדים זרים ולא יימצא זמן לדון בנושא הפליטים.



באופן מפתיע, למרות הבעיות הסבוכות שעל שולחן הוועדה, מצא היושב ראש לנכון להקדיש שלוש ישיבות וכן שלושה סיורי שטח לנושא הפליטים. רק בעוד אנו ביקשנו לדון בהתעמרות הרשויות בפליטים המצויים בישראל ובדרכים לקידום זכויותיהם, כצל'ה הרחיק עד מצרים והצליח למצוא פנאי לסיור ודיון בנושא הפליטים שחלילה עלולים עוד להגיע אלינו משם.



לקראת דיון שביקש לערוך בנושא "מיליון מסתננים במצרים", הזמין כצל'ה דו"ח במחלקת המחקר והמידע של הכנסת. משהגיע הדו"ח לידיו וכצל'ה גילה שאינו תומך בהנחה הדמיונית שממתינים מיליון "מסתננים" במצרים, נמנע מלספר על הדו"ח לחברי הוועדה. על פי הדו"ח , נכון לספטמבר 2009 יש במצרים רק 41,423 פליטים ומבקשי מקלט. מסקנת הדו"ח חד-משמעית: "מבחינת הפוטנציאל של הסתננות לישראל לצורכי חיפוש עבודה וצרכים נוספים. ניתן להניח כי לא מדובר במיליון מהגרי עבודה ומבקשי מקלט אלא בתנועה קבועה של מאות מסתננים מדי חודש ואלפים בשנה".



אתמול ערך כצל'ה סיור של יום שלם בדרום תל אביב, "עיר המסתננים", כשהוא מלווה בפקחי יחידת עו"ז האמיצים ונציגי השכונות הדרומיות של העיר. בנאום הפתיחה דיבר כצל'ה על 1000 "מסתננים" המגיעים לתל אביב מידי חודש. כעבור מחצית השעה כבר הגיעו 1200 מידי חודש. בצהרי היום עמד קצב "המסתננים" על 1500 בחודש.



יחיאל מחדון, מאגף הרווחה של עיריית תל אביב התבקש לספר ליושב ראש הוועדה כמה "מסתננים" חיים כיום בעיר. מחדון ציין שחיים בתל אביב כ – 30,000 מהגרי עבודה ומתוכם 5,000 הנם פליטים, או "מסתננים" כהגדרת יושב ראש הוועדה. כצל'ה שמע ואף הבין את הדברים שכן הביע אי נוחות מופגנת מהמספרים העלובים והטיח במחדון: "רק בשישה חודשים האחרונים נכנסו קרוב ל – 6000 ! איך 5000 ? ..." והוסיף "אולי מחר הם יבחרו את ראש הממשלה"...



במאמר מוסגר נציין שבדיון שנערך בוועדה בראשותו של כצל'ה ב – 26.01.2009 אמר לפרוטוקול נציג צה"ל, תא"ל ערן אופיר – ראש מנהלת קו התפר, שבכל שנת 2009 נכנסו לישראל 4,874 "מסתננים". זוהי ירידה חדה ממספר הנכנסים במהלך שנת 2008 שעמד על 7,707. אם נקבל את הטענה שמתחילת 2010 נכנסים לישראל כ – 1000 פליטים בחודש, הרי שמספר זה, בשקלול המידע שמסרו צה"ל ומשרד הפנים מביא אותנו למסקנה שכיום נמצאים בישראל, בכל מדינת ישראל, קרוב ל – 25,000 פליטים מאפריקה שחצו את הגבול ממצרים.



אבל את כצל'ה , גם צה"ל לא יכול לבלבל בעובדות. עם שובו מהסיור, מיהר חבר הכנסת החרוץ להזהיר את כלל שרי הממשלה וחברי הכנסת: "נתניהו נכנס לתפקידו כש12000 מסתננים נמצאים בת"א. כעת יש 30 אלף ועד סוף כהונתו יהיו מאה אלף. לטעמי, חשוב שתכירו נתונים אלו".



תגובה 1:

  1. אין ספק כי גם חברי הכנסת הרדיקלים האלו אינם מלאי כוונת טובות ופועלים במקרים רבות בהתאם להלך הרוח הכללי בחברה וכמובן מדבר בצוה דמגוגית לחלוטין, יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהעבודה שרבים מה"פליטים" הגיעו ארצה לצורך חיפוש עבודה ולא משום שאיימו על חייהם במדינת המקור. יש להניח את כל הקלפים על השולחן וליצור אחת ולתמיד חוקיות בנושא.

    השבמחק