יום ראשון, 16 במאי 2010

קנו כחול לבן תוצרת סין

הודעה לעיתונות מטעם קואליצית נשים למען תעסוקה הוגנת *

"קנו כחול לבן תוצרת סין"

"קנו כחול לבן" דוחקים בנו תשדירי שירות של משרד התמ"ת והתאחדות התעשיינים, כי זה נותן תעסוקה לכולנו. "אל תעסיקו עובדים בלתי חוקיים" מפצירה הממשלה, הם גוזלים את פרנסתנו. מהמשדרים אפשר להסיק, שהאבטלה בישראל נובעת לא מהמדיניות הכלכלית של ממשלות ישראל בעשרים השנים האחרונות, אלא בגלל הציבור, המעדיף לקנות תוצרת חוץ, ולהעסיק מהגרי עבודה "בלתי חוקיים".

הבעיה היא לא הציבור אלא הממשלה. החל משנות התשעים, כאשר תעשיית ההיי-טק פרחה, הממשלה חיסלה את התעשייה המסורתית, שייצרה מקומות עבודה אמיתיים לעובדות חסרות הכשרה אקדמאית. מפעלי הביגוד והטכסטיל למשל, עברו לארצות שעלות כח העבודה בהם מגיעה לעשירית העלות בישראל. אפילו מדים לכוחות הבטחון ודגלי ישראל מיוצרים בסין. בשעה שהתעשיינים גזרו קופונים, נותרו מאחור עשרות אלפי מובטלות, ערביות ויהודיות, ותיקות ומהגרות, וכל זה בעידוד ממשלתי. הממשלה נשארה אדישה לגורלן של הנשים בפריפריה, והתעלמה מזכותן להתפרנס בכבוד.

גם בנושא תוצרת חקלאית מקומית התמונה עגומה. אמנם את האדמה אי אפשר ליצא לחו"ל, אבל את העובדים התאילנדים אפשר לייבא, ואלה מועסקים בתנאי עבדות, תמורת 13 ₪ לשעה. לא פלא שהחקלאים מעדיפים להעסיק באשרה עובדים זולים על פני נשים ערביות המשוועות לעבודה. וכדי להוסיף חטא על פשע, הממשלה החליטה רק לאחרונה להוסיף ל-29 אלף התאילנדים הקיימים בארץ עוד 3,700 עובדים חדשים. חברות כח האדם גובות סכומי עתק לגולגולת, החקלאים מקבלים סבסוד עקיף, בשעה ש83% מהנשים הערביות סובלות מאבטלה ועוני.

ואם תגידו, לפחות יש לנו שירותי סעוד כחול לבן, הרי כאן התמונה יותר קשה. בעבר, משרד הבריאות לקח את אחריות על הטיפול בקשישים במסגרת שירותי בריאות. אך לא עוד, בתי אבות נסגרו, אלפי מקומות עבודה ירדו לטמיון, והכל הופרט. כמעט 100% משירותי הסיעוד מתבצעים ע"י מהגרות עבודה, שנאלצות להפרד ממשפחותיהן כדי לפרנסן, ולטפל פה בקשיש זר. המדינה מאלצת את הקשישים להפוך למעבידים, וכאשר אין באפשרותם לשלם את השכר החוקי הם הופכים לעבריינים בעל כורחם. ומהגרות העבודה? אם במקרה התחתנו, או נכנסו להריון, נגזר דינן לעבור מאסר וגירוש כאילו היו פושעות.

ולכן, אנו שואלות את הממשלה: אחרי 20 שנות כלכלת שוק בלתי אחראית, איפה מתחבאים אותם מוצרים כחול לבן, שאנו מתבקשים לקנותם? אותנו היא לא מרמה במסע הפרסום ההזוי הזה. אולי את עצמה, או את גוש המדינות המתועשות, שהחליט לקבלה לשורותיו. את מסע הפרסום הזה כדאי שתפנה לעצמה, ול-18 המשפחות השולטות בכלכלה הישראלית, הרוכשות ומוכרות מפעלים בשביל רווח מהיר, ומפטרות עובדות כדי להעלות את ערך המניות שלהם.

קואליצית נשים למען תעסוקה הוגנת דורשת מהממשלה:

· די למדיניות הכלכלית הניאו ליברלית! הפסיקו את ההפרטה! אמצו מדיניות כלכלית המייצרת מקומות עבודה!

· הפסיקו את היבוא החוקי של מהגרי העבודה, ובמקביל את הגירוש האכזרי של אלו ביניהם שאיבדו את מעמדם החוקי עקב מדיניות הכבילה, ודאגו לכך שיועסקו בתנאים הוגנים.

· העניקו יחס אנושי למהגרות העבודה הנמצאות כאן, שכר חוקי, ואפשרו להן לקיים חיי משפחה ככל בני האדם!

· הפסיקו את ההפרטה של הסיעוד, וספקו לקשישים תשובות הולמות במסגרת ביטוח הבריאות.

*קואליצית נשים למען תעסוקה הוגנת נוסדה בעקבות יום האשה הבינ"ל האחרון במרץ, כדי להעלות לתודעה הציבורית את מאבקן של נשים למען תעסוקה הוגנת ונגד האבטלה. הקואליציה כוללת את הארגונים הבאים: פורום הנשים של ארגון העובדים מען; ארגון "אחותילמען נשים בישראל"; מוקד סיוע לעובדים זרים; פרלמנט נשים, תנועת ש.י.ן לשוויון ייצוג נשים ואנואר-מנהיגות נשים יהודיות ערביות; סינדיאנת הגליל; תמורההמרכז המשפטי למניעת אפליה; קול האשה.

לפרטים נוספים: מיכל שורץ, 050-4330067

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה