יום ראשון, 19 בפברואר 2012

אסירה בת שלושה חודשים


התינוקת בתמונה מימין, בילתה 11 ימי מעצר באוהלי כלא סהרונים שעל גבול מצרים ויש להניח שמספר ימי מעצר נוספים במוצבי עוצבת אדום, בטרם הועברה עם אימה לאוהל בכלא סהרונים. עם שחרורה ממעצר, הונפק עבורה המסמך המופיע מעל: "אישור שהיית אסיר בבית סוהר".

ומשום מה הפכה התינוקת לאסירה משוחררת בגילה הקט ? 

משום ש"הסתננה" לישראל דרך הגבול המצרי, קשורה היטב לגב אימה. האם, ילידת אריתראה נמלטה ממולדתה על מנת להינצל משירות צבאי ללא תאריך שחרור. השירות הצבאי באריתראה אינו דומה לשירות הצבאי בישראל, או בכל מקום אחר בעולם. נשים מאריתריאה שנמלטו לישראל מספרות כי במהלך שנים ארוכות של עבדות בצבא, נאסר עליהן להביא לעולם ילדים. באריתראה, אסור היה לתינוקת שבתמונה להיוולד. עם זאת, מפקדים בצבא יכולים לכפות על נשים תחת פיקודן לקיים עמם יחסי מין. לדבריהן, על הנשים נאסר להתנגד לכך. 

הדו"ח האחרון של משרד המדינה האמריקאי בנושא זכויות אדם מפרט את הפרות זכויות האדם באריתריאה על פני 34 עמודים וקובע שמתבצעים במדינה בין השאר "מעשי הרג בניגוד לחוק על ידי רשויות המדינה, עינויי אסירים המסתיימים לעיתים במוות, תקיפה ועינויים של עריקי השירותי הלאומי, תנאי מאסר קשים ומסכני חיים, מעצר שרירותי, כולל של עריקים ובני משפחותיהם"...
בדיון שנערך ב – 31.10.2011 בוועדת הכנסת לבחינת בעיית העובדים הזרים אמר סגן שר החוץ, דני איילון: "באריתראה יש שם שלטון שמוגדר על-ידי כל הקהילה הבין-לאומית כשלטון שלא שומר על זכויות אדם, ומי שחוזר לשם, נתון בסכנה, כולל סכנת מוות"

כל אלו הביאו לכך שלמעלה מ - 200,000 אריתראים נמלטו ממולדתם, רובם מבקשים מקלט במדינות השכנות.

כ - 30,000 אריתראים הצליחו במהלך השנים להגיע לישראל על אף הקשיים והעינויים שבדרך. ביניהם התינוקת ואימה.

בינתיים, התפוסה מלאה בכלא סהרונים ופעוטות כמותה משוחררות עם אימותיהן על פי חוק הכניסה לישראל תוך זמן קצר. מדינת ישראל שוקדת עתה על הוספת 10,400 מקומות כליאה ל - 2000 מקומות הכליאה הקיימים בכלא סהרונים. אז, פעוטות כמו זו, יוחזקו במעצר מנהלי ללא משפט באוהל במדבר (עם 2.4 מטר רבוע למחייתן ורווחתן) למשך שלוש שנים לפחות, כפי שמחייב החוק למניעת הסתננות שנכנס בינואר 2012 לתוקף. פעוטות שהוריהם נמלטו מרצח העם בדרפור לעומת זאת, יוחזקו שם ללא אפשרות שחרור, ללא הגבלת זמן, משום שהגיעו ממדינה בה מתקיימת פעילות עוינת לישראל וזאת גם אם להם אין כל קשר לפעילות זו.

כשמביטים ב"אישור שהיית אסיר בבית סוהר" הנושא את תמונתה של תינוקת קטנטנה, מתקשים להאמין שמדינת ישראל באמת כולאת תינוקות. בקרוב אישור שכזה יהיה נדיר, שכן התינוקות הקטנטנים לא יזדקקו ל"אישור שהיית אסיר בבית סוהר". הם פשוט ימשיכו לשהות שם, באוהלי בית הסוהר הגדול מסוגו בעולם.