יום שני, 28 בפברואר 2011

נס "ביאליק רוגוזין"




הסרט "לא עוד זרים" הוכתר היום בתואר "סרט הדוקומנטארי הטוב ביותר" במסגרת חלוקת פרסי האוסקר בהוליווד. בהקדמה לסרט, מתארת האישה שיזמה אותו את בית ספר "ביאליק רוגוזין" כנס, נס שהתגלה לנגד עיניה ושסברה כי מן הראוי שיתועד בסרט.




בית ספר "ביאליק רוגוזין" הוא אכן נס.

הוא נס משום שהמנהלת שלו, קארן טל, הנה אישה אופטימית ובעלת חזון, בעלת יכולות נדירות בתחום החינוך, הניהול, ההסברה וגיוס המשאבים.

הוא נס משום שמורות ויועצות בית הספר טובות הלב, רואות בעבודתן שליחות והנן זמינות סביב השעון לתלמידיהן.

הוא נס משום שרבים מתלמידיו הנם ילדי פליטי חרב, רצח עם או סתם עוני מנוול, שנמלטו על חייהם והצליחו ברב כישרון ותושייה למצוא את דרכם לארץ הקודש יחד עם ילדיהם הקטנים.



הסרט מתאר את הווי החיים הנדיר במשפחת "ביאליק רוגוזין", משפחה רחבה ובה ילדים בני עשרות לאומים שונים, ומתמקד בשלוש דמויות:


אסתר בת העשר מדרום אפריקה

מוחמד בן השבע עשרה מדרפור

יוהנס בן השמונה מאריתריאה


שלושת כוכבי הסרט מספרים על החוויה המרגשת של השתייכות למשפחת "ביאליק רוגוזין". הסרט מתעד את השתלבותם, התקדמותם והישגיהם בלימודים ומעלה על נס, ובצדק רב, את מפעלה המפואר של מנהלת בית הספר קארן טל.


הוליווד דורשת סוף טוב והסרט נותן לה סוף טוב תוך התעלמות ממצוקות בני משפחותיהם של כוכביו.


אביה של אסתר נאבק לפרנסה ולגדלה בישראל בגפו לאחר שאמה נרצחה בדרום אפריקה. אין לו אשרת שהייה או עבודה בישראל. הוא עדיין לא נעצר וגורש מהארץ רק בזכות צירוף נסיבות: היותו משמורן יחיד לביתו אסתר והעובדה שמדינת ישראל טרם הכינה כלא לילדי מהגרי העבודה לצורך גירושם מהארץ. והנה – בדיוק בשבוע שעבר, חשפה רשות ההגירה את הכלא שהכינה לילדי מהגרי העבודה בנתב"ג: כלא שתאיו מכוסים ציורי פו הדב ובוב ספוג. כלא שאמור להחזיק ילדים כמו אסתר עד שיתאפשר גירושם מהארץ. אסתר, תלמידה מצטיינת וחניכה למופת בתנועת הצופים, הגישה בקשה לקבלת מעמד חוקי באוגוסט האחרון יחד עם כל ילדי מהגרי העבודה מקרב צופי שבט איתן. בקשתה לא נדחתה על הסף, אך היא אינה עומדת בקריטריונים שקבעה הממשלה. אסתר שוהה בישראל רק ארבע שנים בעוד ההחלטה דורשת שהייה רצופה של חמש שנים לפחות. 254 מילדי "ביאליק רוגוזין" ממתינים עתה להחלטת משרד הפנים בעניין מעמדם ואילו 120 תלמידי בית הספר האחרים הנם מועמדים לגירוש שכן אינם עומדים בקריטריונים. אסתר הסתכלה היום בפליאה וחוסר אמונה בכתבים ששאלו אותה אם תגורש: "אני לא מאמינה שדבר כזה יכול לקרות" קבעה בביטחון של ילדה שלמדה דבר או שניים על זכויות אדם ודמוקרטיה.



אביו של יוהנס, שנמלט ממשטר האימים האכזרי השולט באריתריאה, נאלץ לפרנס בישראל את אשתו וארבעת ילדיו ללא אשרת עבודה גם כן. אמנם הוא אינו מועמד לגירוש מיידי, שכן ישראל מכבדת את דרישת נציבות הפליטים של האו"ם שלא להחזיר את אזרחי אריתריאה למדינתם, שם צפויה סכנה לחייהם. עם זאת, הוא אינו יכול לעבוד כחוק ומתקשה למצוא עבודה. מנהלת בית הספר, קארן טל, מפנה את מולוגטה, אביו של יוהנס לעורך דין מתנדב שיסדיר את אשרתו. מצלמות הסרט אינן עוקבות אחר מולוגטה למשרדי "מוקד סיוע לעובדים זרים" שם הוא מגלה לאכזבתו שהוא אחד מעשרים אלף פליטים אריתראים שהצליחו להגיע למדינת ישראל, אך זו, בניגוד לדרישות האמנה שחתמה עליה, מסרבת לבדוק את בקשות המקלט שלהם ומקביל גם מסרבת לתת להם אשרות עבודה. העובדה המצערת שאין עורך דין או ארגון שיכול להשיג למולוגטה אשרת עבודה אינה מתועדת בסרט. בסופו של הסרט, מופיעה כתובית הנוטעת בצופיו אשליה הוליוודית כאילו מולוגטה עושה עתה את דרכו למשרד הפנים לקבלת אשרת העבודה הנכספת בעוד במציאות האכזרית, בונה ממשלת ישראל בימים אלו כלא ענק על גבול מצרים במטרה לכלוא שם גם את מולוגטה ובני משפחתו עד שיתאפשר גירושם מהארץ.



למוחמד, המכונה טונגו, אין בני משפחה במצוקה בישראל מהסיבה הכואבת שבני משפחתו נרצחו בטבח העם בדרפור ממנו הצליח להימלט כילד. מוחמד הנבון והחרוץ, למד עברית והצליח להשלים את בחינות הבגרות בזמן שיא של שלוש שנים וכיום הוא לומד בכיתה י"ג בפנימיית הכפר הירוק. בזכות העובדה שנכנס לישראל לפני דצמבר 2007, זכה מוחמד במעמד של תושב ארעי, כמו 500 מבני דרפור שהיו באותה עת בארץ. אלפי ניצולי רצח העם בדרפור שהצליחו להימלט לישראל רק משנת 2008 ואילך, שוהים בישראל כשצו הגירוש נגדם תלוי ועומד. משום שצו הגירוש אינו ניתן למימוש, הם משוחררים בתנאים מגבילים וללא אשרת עבודה. גם את בקשות המקלט שלהם מקפיד משרד הפנים הישראלי לא לבדוק בניגוד לנדרש על ידי אמנת הפליטים של האו"ם. אמנם למוחמד אשרת תושב ארעי אותה עליו לחדש מידי שישה חודשים, אך הוא זוכר עד כמה קשה חידושה של אותה אשרה. עד כמה הוא מבוהל כשפג תוקפה ופקידי משרד הפנים מסתכלים עליו ועל חבריו בפנים חתומות ואומרים להם לשוב בשבוע הבא, רק על מנת לשמוע גם בשבוע הבא את אותה התשובה. עד כמה קשה לא לדעת האם תחודש האשרה או שאולי הפעם נמצאה מדינה אפריקאית שמסכימה "לקחת" את הפליטים מישראל.



הסרט "זרים לא עוד" מתאר נאמנה את נס בית ספר "ביאליק רוגוזין". יש לקוות שזכייתו של הסרט באוסקר תגרום לנס נוסף: גיבוש מדיניות הגירה הגיונית, סבירה ושקופה, שתכבד את האמנות הבינלאומיות עליהן חתמה מדינת ישראל ותאפשר לשלושת גיבורי הסרט וחבריהם לחיות בכבוד ובביטחון בישראל.